Karmenta plaatst vrouwen in hun kracht 073 - 7200 993
Karmenta plaatst vrouwen en mannen in hun kracht

                      UPDATE CORONA     Nieuws     Login Portaal     Maak een afspraak:  073 - 7200 993

Karmenta verandert de coulanceregeling

Karmenta verandert de coulanceregeling

zondag, 08 nov 2020

Als je de factuur krijgt voor de medische zorg van Karmenta dien je die in bij je zorgverzekering en krijg je een vergoeding. Echter, de zorgverzekeraars bepalen de vergoeding vaak niet correct. Al jaren krijgen de verzekerden met een natura-polis bij het indienen van facturen van ongecontracteerde zorgaanbieders (zoals Karmenta) daardoor een te lage vergoeding. Zorgverzekeraars moeten dat nu veranderen. Karmenta heeft recht op een correcte vergoeding. En daarom passen we de coulanceregeling aan. 

Soms mag Karmenta de factuur rechtstreeks naar jouw zorgverzekeraar sturen als je ons daarvoor machtigt met de Akte van Cessie. Dan betaalt de zorgverzekeraar de vergoeding rechtstreeks aan Karmenta.

Bij de uitspraken van de rechter over de vergoeding van verzekerde zorg draait het steeds om de vraag in hoeverre jouw zorgverzekeraar jou mag verhinderen om de zorg (arts) te kiezen die jij wilt voor jouw klacht. Want die "vrije artsenkeuze" is een grondrecht. De onrechtmatige vergoeding van de zorgverzekeraars is niet alleen een probleem voor jouw als patiënt/verzekerde: doordat jouw vergoeding te laag is, wil de zorgverzekeraar dat je zelf een deel zelf bijbetaalt van je factuur. Maar dat is ook een probleem van Karmenta, want we willen voorkomen dat jij als patiënt (veel) geld moet bijbetalen. We willen jou betere, prettigere en snellere zorg van een hoge kwaliteit aanbieden in onze regio, voor een redelijke prijs.

Karmenta hanteert een reeël prijsniveau, vergelijkbaar met de tarieven van alle ziekenhuizen in de regio.  Karmenta is dus niet te duur, en de zorgverzekeraar moet de medische zorg dus gewoon vergoeden, volgens de polisvoorwaarden. 

Recent heeft de rechter zich nogmaals uitgesproken, in beroep, dat zorgverzekeraars hun beleid van vergoedingen moeten aanpassen. De vraag is nu of de zorgverzekeraars dit ook gaan doen, wij horen daar echter momenteel helaas nog heel weinig over...

KarmentaCoulanceregeling2We willen onze patiënten graag helpen met het krijgen van een correcte vergoeding van hun zorgverzekeraar, zodat ze Karmenta ook een goede vergoeding kunnen geven voor de zorg. Als je zorgverzekeraar onvoldoende vergoed, dan willen we je tegemoetkomen door je coulance te verlenen, tot een maximum van 80% van ons factuurbedrag. Sommige zorgverzekeraars vergoeden echter zo weinig dat je dan nog zult moeten bijbetalen, en dat is dan waarschijnlijk niet volgens de wet. Karmenta wil je ook dan graag helpen. Bijvoorbeeld met voorbeeldbrieven die je met je declaratie kan meesturen, zodat je de zorgverzekeraar uitlegt hoe ze correct, conform de wet, de vergoeding moet bepalen. Maar ook door namens jou (juridische) stappen tegen jouw zorgverzekeraar te ondernemen. 

Je kunt ons dus toestemming verlenen om namens jou het niet correct (onrechtmatig) onvergoede deel van de factuur bij jouw zorgverzekeraar te claimen. Die toestemming geef je ons met een online aanvraagformulier voor de coulanceregeling op Karmenta's website. Om die claim kracht bij te zetten zullen we de claims van meerdere patiënten bundelen, zodat we namens een groep patiënten met de zorgverzekeraar kunnen onderhandelen. Ook zullen we voor deze claims samenwerken met andere ongecontracteerde klinieken in Nederland. Karmenta doet dit in samenwerking met de stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze. Je zult begrijpen dat we de administratie die hierdoor ontstaat zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk proberen te houden... 

Deze verandering gaat in voor alle patiënten van Karmenta, waarvan de behandeling begonnen is (consult, openen v/d DBC) vanaf november 2020. 

Wat verandert er concreet?

  • Coulance voor je zorgfactuur van Karmenta krijg je uitsluitend nog als je die coulance aanvraagt met het online formulier op onze website. Een e-mailtje, telefoontje, of het insturen van je declaratieoverzicht, volstaat niet.
  • Vraag je geen coulance aan, dan gaan we ervan uit dat je de factuur in z'n geheel vergoed binnen de betaaltermijn van 30 dagen
  • Elke aanvraag voor de coulanceregeling zal apart beoordeeld worden, je zult geinformeerd worden over de toegekende coulance
  • Coulance krijg je alleen als je de zorgverzekeraar uitlegt hoe de factuur van Karmenta correct vergoed zou moeten worden (met de voorbeeldbrief), en -als ze dat niet doen- door jouw vordering voor de correcte vergoeding over te dragen op Karmenta
  • In eerste instantie verleent Karmenta coulance tot 80% van het factuurbedrag. In tweede instantie, dus als, na de (juridische) onderhandeling, jouw zorgverzekeraar een correcte vergoeding van je zorgfactuur aan Karmenta vergoed, dan kunnen we je coulance verlenen tot de rest van het vergoede bedrag. Naar verwachting zal dat hoger liggen dan die 80% dus we verwachten dat je dan geld terug krijgt.
  • Vanaf de hierboven genoemde datum, gaan we je vragen om bij je declaratie een brief mee te sturen aan de zorgverzekeraar. We zullen proberen om die brief al helemaal voor-ingevuld aan je toe te mailen.

Karmenta zal ook met terugwerkende kracht een correcte vergoeding van alle facturen van voor 9 november 2020 gaan claimen bij de zorgverzekeringen. 

Op deze manier bereiken we hopelijk dat jij als patiënt van Karmenta niet hoeft bij te betalen voor de zorg van Karmenta. Het is helaas ingewikkeld, maar we willen benadrukken dat dat veroorzaakt wordt door de zorgverzekeraars en hun rol in het Nederlandse zorg-systeem.

Wij willen ons het liefst 100% concentreren op het aanbieden van patiëntvriendelijke, laagdrempelige zorg van topkwaliteit voor vrouwen, en inmiddels ook voor mannen, in onze regio. En dat we dat ook kunnen blijven doen, ook in de huidige spannende tijd met Corona, en kunnen groeien, zodat we nog meer patiënten kunnen helpen. Daar willen we onze aandacht aan besteden, en niet aan administratie en gedoe met zorgverzekeraars...

Vragen?

Neem gerust contact op


contact blok phone

Bel vrijblijvend

op 073 - 7200 993

 contact blok email

Stel je vraag

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

   
  073 - 7200 993

We zitten midden in Brabant en ontvangen je met plezier

En met koffie in de wachtruimte! Je vindt ons midden in Brabant, niet ver van 's-Hertogenbosch en Eindhoven, 10 minuten rijden van de A2 en met ruimschoots voldoende (gratis) parkeerplaatsen.

Medisch Centrum Schijndel

Bezoekadres

Telefoon : 073 - 7200 993
Fax : 073 - 7200 908
e-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Telefonisch bereikbaar

  • Afspraken :

    08:30 - 12:30 uur

  • Zorgadministratie :

    13:30 - 17:00 uur
    (di, woe, do)

Openingstijden

  • Werkdagen :

    08:30 - 17:00 uur

  • Lunch
    12:30 - 13:00 uur