Karmenta plaatst vrouwen in hun kracht

Nieuws     Login     Maak een afspraak:  073 - 7200 993



Overgangsklachten

Voor de overgang, ofwel "menopauze", kan je op spreekuur terecht met vragen en klachten rondom de overgang.

Vrouwen in de overgang lopen vaak lang rond met allerlei klachten. Ze kunnen zich behoorlijk belast voelen, combineren al jaren werk en zorg en merken op een gegeven moment dat hun veerkracht afneemt. Ze kunnen streng zijn voor zichzelf, willen niet altijd toegeven dat ze last hebben van de overgang en vaker nog worden overgangsklachten niet als zodanig herkend. Enkele jaren voor het stoppen van de menstruaties kunnen er al overgangsklachten zijn, dit maakt herkenning dan ook niet altijd gemakkelijk.

Op ons spreekuur willen we je graag goed en op tijd informeren, begeleiden en indien nodig een behandeling op maat adviseren. Goed op de hoogte zijn kan verschil maken.

Vragenlijsten over de overgang

Op deze website van Karmenta zijn twee vragenlijsten (Greene Scale Test) om overgangsklachten in kaart te brengen:

  • Een anonieme versie die geen persoongegevens van je opslaat, maar je wel een indruk geeft en waarvan je een afdruk (PDF bestand) kunt uitprinten om mee te nemen naar je eigen huisarts of medisch specialist
  • En een versie mét persoonsgegevens die we je graag vragen in te vullen voor je eerste bezoek bij de gynaecoloog en/of overgangsconsulente.

Vragenlijst overgangklachten voor patienten  Vragenlijst overgangsklachten (anoniem)

  • Uitleg

    De periode voor, tijdens en na de allerlaatste menstruatie noemen we de overgang.
    Het is een natuurlijk proces waarin de eierstokken langzaam en wisselend minder oestrogeen en progesteron gaan produceren. Dit kan allerlei lichamelijke en geestelijke veranderingen met zich meebrengen. De overgang kan 5 tot 10 jaar duren en vindt gewoonlijk plaats tussen het 40ste en 60ste levensjaar. Gemiddeld hebben vrouwen hun laatste menstruatie, ook wel menopauze genoemd rond hun 51ste jaar. Zeker 80 % van de vrouwen heeft in meer of mindere mate last van overgangsklachten zoals:

    • opvliegers
    • nachtelijk transpireren en slaapproblemen
    • veranderingen van het menstruatiepatroon
    • stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en gejaagdheid
    • concentratieproblemen
    • hoofdpijn
    • drogere lichaamshuid
    • wat versterkte haargroei in gezicht
    • huid van de vagina wordt gevoeliger en minder vochtig
    • pijn bij vrijen
    • verminderde zin in vrijen
    • herhaalde blaasontstekingen
    • vaker aandrang om te plassen en onwillekeurig urineverlies
    • spier- en gewrichtsklachten
    • toename gewicht
    • op langere termijn een toegenomen risico op hart- en vaatziekten en osteoporose

  • Diagnose

    Aan de hand van het gevoerde gesprek en de ingevulde vragenlijst kan de gynaecoloog en/of  de overgangsconsulente in principe bepalen of je klachten samenhangen met de overgang of niet. Ook als er andere klachten bij komen als onregelmatig vloeien zulen we dit voor je nakijken.

    Indien nodig kunnen laboratoriumonderzoek en een inwendige echo nog meer informatie verschaffen.

  • Behandeling

    De gynaecoloog zal, eventueel samen met de overgangsconsulente, met u in gesprek gaan en een uitgebreide vragenlijst met u doornemen. Tijdens het eerste consult is er voldoende ruimte om uw klachten en vragen goed in kaart te brengen en de mogelijke behandelingen met u te bespreken. Ook is er aandacht voor uw persoonlijk risico op borstkanker, hart- en vaatziekten en botontkalking.

    Bij het geven van advies om je klachten te verminderen houden we natuurlijk rekening met wat jij zelf wil en met eventueel bestaande contra-indicaties.
    Samen komen we zo tot een plan van aanpak. De geadviseerde behandeling kan onder andere  bestaan uit hormoon aanvullende therapie, niet hormonaal werkende middelen en voedingsadvies. Ook kan acupunctuur of beweeg/leefadvies een rol in het behandelplan spelen.

    Na je eerste consult plannen we meestal een vervolgafspraak om te bespreken hoe het met u gaat. Mocht u gestart zijn met hormoon aanvullende therapie dan zien we u daarna in ieder geval  jaarlijks terug ter controle.

Jouw bezoek aan Karmenta, praktische informatie

Eenvoudiger, laagdrempeliger en met meer tijd en aandacht. Gewoon vrouwvriendelijker dan je gewend was.

  • 1. Verwijzing huisarts

    Eerst naar de huisarts

    Als je klachten hebt, dan ga je in eerste instantie naar je huisarts. Je bespreekt je klachten bij de huisarts in samen beslis je of je naar een medisch specialist verwezen moet worden en welke dat dan in jouw geval het beste kan zijn. Wil de huisarts je naar een gynaecoloog doorverwijzen, dan kan die Karmenta kiezen. Je kunt daar ook zelf om vragen. Meestal kan je bij Karmenta veel sneller terecht dan bij een gynaecoloog in een ziekenhuis.

    Zorgdomein

    Als jouw huisarts je naar Karmenta verwijst, dan gaat dat vrijwel altijd via Zorgdomein. Je krijgt een briefje mee van de huisarts met de gegevens van Karmenta en hoe je een afspraak met Karmenta maakt. Verwijst jouw huisarts niet via Zorgdomein, dan krijg je de verwijsbrief mee van je huisarts en die moet je dan ook meenemen naar het spreekuur bij Karmenta.

  • 2. Afspraak maken

    Bel Karmenta op 073 - 7200 993.

    Je krijgt Lieke aan de telefoon, of een van de andere teamleden, zoals Cynthia, Anky of Gerard.  Wanneer  je verwezen bent via Zorgdomein hebben wij al jouw persoonlijke gegevens, en ook je verwijsbrief, al in ons elektronisch patienten dossier bij de hand. We controleren die samen even en vullen je telefoonnummer(s) in en je e-mail adres. Heb je vragen, stel ze gerust. Vaak kijken we ook even in jouw verwijsbrief om te kijken of we je moeten inplannen op een specifiek spreekuur of bij een specifieke arts. Daarna maken we een afspraak op het spreekuur voor je. We bevestigen dit  via een  e-mail.

    Ben je niet via Zorgdomein verwezen?

    Dan moeten we je gegevens even opzoeken, dat kan aan de hand van je BSN-nummer, of je postcode en geboortedatum. De verwijsbrief moet je dan meenemen naar het spreekuur.

    Heb, of wil, je geen verwijzing van de huisarts?

    In sommige gevallen kan je ook zonder verwijzing van de huisarts bij Karmenta terecht. Bijvoorbeeld als je een afspraak wil maken voor een behandeling die niet vergoed zal worden door je zorgverzekeraar (onverzekerde zorg). Dat is bijvoorbeeld zo bij bepaalde (vruchtbaarheids)echo's, of de Mona Lisa behandeling. Als je geen verwijzing hebt, zullen we je natuurlijk wel netjes in het elektronisch patientendossier  registreren, dus dan registreren we je als nieuwe patient en vragen we om wat extra gegevens. 

  • 3. Hoe vindt u Karmenta?

    Karmenta is gemakkelijk te vinden in het medisch Centrum Schijndel. Als je door de schuifdeuren naar binnen loopt meld je  aan de  balie.  Nadat je je gemeld hebt bij de balie, zullen we je vragen om je legitimatie bewijs. Tevens checken we je gegevens, zoals je huisarts, zorgverzekering en voegen een apotheek toe waar eventueel het recept naar toegestuurd kan worden. 

    Hierna kan je plaats nemen in de wachtkamer, met eventueel een kopje koffie! 

    Routebeschrijving  Met het openbaar vervoer naar Karmenta

  • 4. In de spreekkamer

    Als je bij de gynaecoloog in de spreekkamer zit, bespreken we je klachten. De gynaecoloog wil je goed begrijpen en we hechten er bij Karmenta veel waarde aan het uitleggen van de verschillende mogelijkheden om je klachten te behandelen. Daarom krijg je bij Karmenta ook meer tijd in de spreekkamer dan in een ziekenhuis. We bespreken natuurlijk ook het beoogde resultaat. Maar ook de risico's en de mogelijke complicaties. We zullen ook controleren of je alles begrepen heb en u eventueel nog meer informatie meegeven om tot een goede beslissing te komen. 

    Bereid je voor

    Van belang is ook dat jij jezelf goed voorbereid op het gesprek met de gynaecoloog. Neem bijvoorbeeld iemand mee die je vertrouwt (je partner, moeder, vriendin) en die het gesprek voor je kan volgen en later aan je kan verduidelijken wat er besproken is.

    Schrijf van te voren de vragen op die je wilt stellen, of schrijf vast op een briefje wat je al hebt gedaan met je klacht. Een goed startpunt hierbij is de volgende website: 3Goedevragen.nl

  • 5. Vervolg

    Na je gesprek met de gynaecoloog moet er misschien een nieuwe afspraak gemaakt worden. Dat doe je aan de balie bij de poli-assistente. De dokter zal met je meelopen naar de balie en aan de poli-assistente uitleggen wat de bedoeling is en wat de vervolgstappen zijn.

    (Bloed)onderzoek 

    Als er tijdens het consult weefsel is afgenomen (uitstrijkje) dan zorgen wij dat het door het laboratorium onderzocht wordt, en dat wij de uitslag van het onderzoek krijgen. Soms moet je bloed, of weefsel (uitstrijkje), of urine onderzocht worden door een extern lab. Dan krijg je een formulier mee waarop het onderzoek is aangekruist. Het formulier neem je mee naar een vestiging van Pathologie-DNA of van Diagnostiek voor U. De poli-assistente zal je daarbij helpen. Op de website kan je zien welke vestiging het dichtste in de buurt is. Of je maakt een afspraak voor het onderzoek bij de prikpost van Bernhoven Ziekenhuis bij Medisch Centrum Schijndel (Openingstijden van de prikpost) 

    Medicijnen halen bij de apotheek

    Soms schrijft de gynaecoloog een recept uit voor medicijnen. Die kan je dan ophalen bij je apotheek. Het is dus belangrijk dat wij weten wat jou apotheek is, dat registreren we in het elektronisch patienten dossier. Karmenta verstuurt de recepten electronisch naar je apotheek, en we proberen dat tijdens of zo kort mogelijk na je consult te doen. Dat betekent dat de apotheek je recept al heeft als je de medicijnen daar komt ophalen. 

We zitten midden in Brabant en ontvangen je met plezier

En met koffie in de wachtruimte! Je vindt ons midden in Brabant, niet ver van 's-Hertogenbosch en Eindhoven. 10 minuten rijden van de A2, vlak naast een plein met ruimschoots voldoende (gratis) parkeerplaatsen.

Medisch Centrum Schijndel

Bezoekadres

Telefoon : 073 - 7200 993
Fax : 073 - 7200 908
e-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Openingstijden

  • Werkdagen :

    08:30 - 17:30 uur

  • Lunch
    12:30 - 13:00 uur

Telefonisch is Karmenta bereikbaar op alle weekdagen van 08:30 - 17:00 uur.