Karmenta plaatst vrouwen in hun kracht 073 - 7200 993
Karmenta plaatst vrouwen en mannen in hun kracht

                      UPDATE CORONA     Nieuws     Login Portaal     Maak een afspraak:  073 - 7200 993

Vergoeding van de behandeling

Vergoeding van de behandeling

Voor de medisch specialistische zorg van Karmenta, streven we ernaar dat je, met uitzondering van je eigen risico, dat altijd geldt, niets, of zo weinig mogelijk, zelf hoeft bij te betalen. Echter, dit is wel afhankelijk van je zorgverzekering. Karmenta heeft met de meeste zorgverzekeraars nog geen contract, daardoor kan de vergoeding anders werken dan in een ziekenhuis. Als jouw zorgverzekering correct en voldoende vergoedt, dan hoef je voor jouw behandeling bij Karmenta dus niet, of slechts een gering deel, zelf bij te betalen. In de polisvoorwaarden van je zorgverzekering kan je nalezen hoe de vergoeding vastgesteld wordt. Vraag ons er ook gerust naar, we helpen je met plezier, want het is vaak best ingewikkeld. 

Ik heb een nota ontvangen, wat nu? (Stappenplan verzekerde zorg)

Korte wachttijden

Bij Karmenta hoef je geen maanden te wachten op een afspraak. Vaak kan je binnen enkele weken terecht. Meestal heb je wel een verwijzing nodig.

Hoe biedt Karmenta de medische zorg aan?

Karmenta biedt zowel verzekerde als ook onverzekerde zorg aan. De verzekerde zorg wordt vrijwel altijd vergoed uit de (wettelijk verplichte) basisverzekering. Het eigen risico geldt, zoals ook in het ziekenhuis. Het is afhankelijk van hoe je verzekerd bent, of jouw zorgverzekeraar de behandeling helemaal of gedeeltelijk vergoedt. Controleer dus de polisvoorwaarden van je zorgverzekering als je het zeker wilt weten. Aanvullende verzekeringen die je bij je basisverzekering erbij gekozen hebt, zijn voor de zorg van Karmenta meestal niet van toepassing. 

Heb je een natura-polis?

Als je een natura-polis hebt, dan ben je met name verzekerd voor de zorg bij gecontracteerde zorgaanbieders, zoals een ziekenhuis. In zo'n contract spreekt de zorgverlener tarieven af met de zorgverzekeraar. Karmenta heeft momenteel met de meeste zorgverzekeraars (nog) geen contract. Maar, je zorgverzekeraar moet je echter wel een deel van de zorgnota vergoeden als je naar een zorgaanbieder zonder contract gaat, zoals Karmenta. Een deel van de kosten van  de behandeling kan jouw zorgverzekeraar dan bij jou in rekening brengen. Voor dat (onvergoede) deel kan je bij Karmenta coulance aanvragen. De coulance (korting) is maximaal 20% van Karmenta's factuurbedrag. Deze coulance kan je aanvragen met een online formulier. We controleren aan de hand van je aanvraagformulier en het meegestuurde declaratieoverzicht of jouw zorgverzekering de vergoeding correct heeft vastgesteld. Als dat niet zo is hoef jij geen stappen te ondernemen om een correcte vergoeding te krijgen. Je kan Karmenta namelijk toestemming geven om dat voor jou te vorderen bij je zorgverzekeraar (en ook voor alle andere patienten die bij jouw zorgverzekeraar verzekerd zijn). Als wij de correcte vergoeding van je zorgverzekeraar hebben ontvangen (dit kan wel even duren), krijg je het geld terug tot de 80% die je al betaald had.

Heb je een restitutiepolis? 

Dan krijg je 100% van Karmenta zorgnota vergoed van je zorgverzekering, want met een restitutiepolis ben je verzekerd voor (100% vergoeding van) de zorg bij gecontracteerde zorgaanbieder, maar ook bij een zorgaanbieder zonder contract, zoals Karmenta. Die keuzevrijheid is best een voordeel, vooral als je verwacht dat de wachttijden bij gecontracteerde zorgaanbieders de komende jaren niet minder zal worden.

Vergoeding naturapolis vs restitutie polis

Uitzondering: Bekkenfysiotherapeut en Overgangsconsulente

Karmenta werkt samen met een bekkenfysiotherapeut en een overgangsconsultente. Zij werken zelfstandig en factureren zelf aan je de geleverde zorg. Karmenta factureert deze zorg dus niet, en de informatie over de vergoeding kan dus voor deze zorg anders zijn dan de zorg van karmenta. 

Heb je bij een van hen een consult gehad, dan krijg je ook van hen een factuur. Vaak valt hun zorg onder de aanvullende verzekering, dus niet (alleen) onder de basisverzekering. De bekkenfysiotherapeut en de overgangsconsultente kunnen je hier nauwkeurig over informeren, vraag er er hun ook gerust naar tijdens het consult, of bij het maken van de afspraak.

Wordt mijn behandeling vergoed?

De medisch specialistische zorg van Karmenta is vrijwel altijd verzekerde zorg, die onder de vergoeding uit je basisverzekering valt. Karmenta is een ongecontracteerde verzekerde zorg-aanbieder.

Krijg ik een factuur thuis?

Voor de zorg die je bij ons krijgt, declareert Karmenta een zorgproduct bij jouw zorgverzekeraar. Sommige zorgverzekeraars staan echter niet toe dat Karmenta de zorg rechtstreeks bij de zorgverzekeraar declareert, bijvoorbeeld omdat ze een "cessieverbod" hebben in de polisvoorwaarden, of omdat ze geen betaalovereenkomsten sluiten met ongecontracteerde zorgaanbieders. In die gevallen krijg je van Karmenta een factuur thuis gestuurd die je zelf moet indienen bij jouw zorgverzekeraar om voor vergoeding in aanmerking te komen. Vergoedt jouw zorgverzekeraar niet het gehele bedrag, dan hanteren we een coulance-regeling, we streven ernaar dat je niet, of zo weinig mogelijk, zelf hoeft bij betalen. Check hier hoe jouw zorgverzekeraar het geregeld heeft.

Lees ook over de uitzonderingen: "Je hebt wellicht recht op 100% vergoeding in plaats van 75%" 

Heb je vragen over de vergoeding, of je factuur? Stuur dan een e-mail aan Anky: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Let op: Soms heb je recht op een hogere vergoeding dan je zorgverzekeraar je toekent. Kijk hier voor meer informatie, of onder aan dit artikel voor de filmpjes van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Jouw zorgverzekering is jouw verantwoordelijkheid

Het is je eigen verantwoordelijkheid om, voordat je een medische behandeling in een zorginstelling krijgt, om te controleren of, en in welke mate, je in aanmerking komt voor vergoeding door jouw zorgverzekeraar. Het hangt vaak af van de polis die jij afgesloten hebt. Als je een restitutieverzekering hebt hoef je je hier de minste zorgen over te maken,  jouw zorgverzekering zal dan het gehele factuurbedrag (moeten) vergoeden.

Weet je het niet zeker? Bel dan met je zorgverzekeraar! En niet met ons, want wij kunnen (en willen) niet van alle zorgverzekeraars de voorwaarden bijhouden. Als wij vermoeden dat (een deel van) jouw behandeling niet door de zorgverzekering vergoed zal worden, zullen we dat met je bespreken. Vraag er zelf ook gerust naar. 

Hoeveel gaat mijn behandeling kosten?

Dat is een lastige vraag, omdat je natuurlijk naar de medisch specialist gaat om te ontdekken wat je hebt. En als dat is vastgesteld (diagnose) dan kies je samen met je arts de juiste behandeling voor je klacht. Als je precies weet hoe je verzekerd bent, of als je huisarts je naar Karmenta heeft verwezen, want dan kunnen we dat in het EPD zien, kunnen we je wel helpen met een inschatting van de te verwachten kosten. En inschatten hoe de kosten verdeeld zullen worden over de vergoeding door je zorgverzekering, het eigen risico, Karmenta's coulance-regeling en een eventuele eigen bijdrage.

Eigen risico

Let ook op je eigen risico, dat is wettelijk verplicht en ten minste € 385,= per jaar. Je kunt ook een hoger eigen risico afspreken bij je zorgverzekering, daar staat dan een lagere premie tegenover. Het eigen risico geldt voor alle medische zorgkosten die je maakt in een jaar en het eigen risico dat bij jouw polis hoort moet je eerst zelf betalen, alvorens je voor vergoedingen in aanmerking kan komen. Meer informatie over het eigen risico.

Controleer dus altijd je polis en je eigen risico voordat je naar een zorginstelling gaat voor medische zorg!

Check hoe de verwerking van je zorgkosten bij jouw zorgverzekering geregeld is.

Biedt Karmenta ook onverzekerde zorg?

Ja, soms bieden we je de keuze voor iets extra's bij je behandeling, zoals bijvoorbeeld pijnstilling of een echo waarvoor geen medische reden (indicatie) is, dan wordt die extra zorg niet vergoed. Als dit niet onder je basisverzekering van je zorgverzekering valt, is het dus onverzekerde zorg en moet je die zelf betalen. Bij het aanbieden van onverzekerde zorg is er altijd overleg met jouw arts en de medewerkers van Karmenta kunnen je dan ook een indicatie van de kosten geven. Het zijn dan immers kosten die je zelf zult moeten betalen en die je niet terug kunt krijgen van je verzekering. Is de onverzekerde zorg nogal complex, dan is het mogelijk om voor je behandeling van te voren een kostenraming te ontvangen, zodat je kunt belissen of  je de behandeling wilt ondergaan of niet. 

Voor onverzekerde zorgkosten ontvang je een factuur thuis. In sommige gevallen kan je aan de balie met pin betalen. Contant betalen is niet mogelijk.

Ik wil de zorg die Karmenta mij geleverd heeft zelf betalen, kan dat?

Ja, dat kan. Bijvoorbeeld omdat je niet verzekerd bent in Nederland, maar in het buitenland. Je hebt dan waarschijnlijk geen zorgverzekering in Nederland. Of omdat je zorg afneemt die niet onder de zorgverzekering valt. Of bijvoorbeeld omdat je jouw zorgverzekering, of je eigen risico, niet wilt gebruiken voor de zorg. In al dit soort gevallen geldt het passantentarief en kan je een factuur krijgen voor de afgenomen zorg.

Bekijk de prijzen van Karmenta's zorgproducten op de passantentarieven-prijslijst

No-Show tarief

Als u ingepland bent op het spreekuur van Karmenta, maar u verschijnt niet op uw afspraak, zonder dit 24 uur van te voren aan ons door te geven, dan worden de kosten voor het consult aan u doorberekend.  Meer informatie.

Incassobureau

Betaalt u uw zorgnota niet, die u van Karmenta hebt ontvangen, dan horen wij natuurlijk graag van u wat de reden hiervoor is. We spreken eventueel een betaalregeling met u af. Betaalt u ook niet na het overleg, of verhinderd u dat er overleg kan plaatsvinden, dan zullen wij u een aanmaning sturen. Reageert u daar ook niet op (binnen de wettelijke 14 dagen) dan dragen wij onze nota over aan Medicas, een gespecialiseerd bureau voor het innen van zorgnota's. Zij zullen extra kosten in rekening brengen, die u bovenop onze zorgnota zal moeten betalen. Uiteraard gaan we ervan uit dat onze patienten het nooit zover laten komen en hun nota op tijd betalen. Lees hier meer over het aanmaningstraject en het incassobureau Medicas.

Links 

Informatiefilmpjes van de Nederlandse Zorgautoriteit:

Vragen?

Neem gerust contact op


contact blok phone

Bel vrijblijvend

op 073 - 7200 993

 contact blok email

Stel je vraag

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

   
  073 - 7200 993

We zitten midden in Brabant en ontvangen je met plezier

En met koffie in de wachtruimte! Je vindt ons midden in Brabant, niet ver van 's-Hertogenbosch en Eindhoven, 10 minuten rijden van de A2 en met ruimschoots voldoende (gratis) parkeerplaatsen.

Medisch Centrum Schijndel

Bezoekadres

Telefoon : 073 - 7200 993
Fax : 073 - 7200 908
e-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Telefonisch bereikbaar

  • Afspraken :

    08:30 - 12:30 uur

  • Zorgadministratie :

    13:30 - 17:00 uur
    (di, woe, do)

Openingstijden

  • Werkdagen :

    08:30 - 17:00 uur

  • Lunch
    12:30 - 13:00 uur