UPDATE CORONA Nieuws Login Portaal Maak een afspraak: 073 - 7200 993
Je hebt een rekening ontvangen van Karmenta voor verzekerde zorg, wat moet je nu doen?
We noemen dit de "zorgkostendeclaratie". Het eerste blad is de rekening. Hierop staat een zogenaamd zorgproduct. En een bedrag wat het zorgproduct bij Karmenta kost. Op het tweede blad staan de zorgactiviteiten die uitgevoerd zijn tijdens uw behandeling.
(Het bedrag op de rekening noemen we het passantentarief, dat is een marktconform tarief en komt ongeveer overeen met de vergoeding die een ziekenhuis voor het zorgproduct krijgt).
Bij Karmenta's factuur kan je nog een brief toevoegen om mee te sturen met je declaratie aan je zorgverzekeraar. Klik hier voor die brief. In de brief leggen we uit hoe de zorgverzekeraar de factuur correct, naar aanleiding van de recente uitspraken van de rechter, zou moeten vergoeden.
Je stuurt de rekening en die brief naar je zorgverzekering voor vergoeding. Vergeet niet het tweede blad met de zorgactiviteiten mee te sturen.
Je zorgverzekering bepaalt wat je vergoed krijgt van de rekening. Op het declaratieoverzicht staat de vergoeding die jouw zorgverzekering aan je zal betalen. Als er nog eigen risico is dat je moet betalen, dan zet je zorgverzekeraar dat ook op het declaratieoverzicht. Soms krijg je een brief thuis of is het declaratieoverzicht een PDF die je van je zorgverzekeraar via e-mail ontvangt. Als je een App hebt van je zorgverzekeraar kan je daarin ook je zorgdeclaraties bekijken.
Als jouw zorgverzekeraar correct volgens de wet vergoedt, dan zal het niet vergoede deel van Karmenta's factuur hooguit een klein percentage van het factuurbedrag zijn. Zorgverzekeraars bepalen momenteel welke regels ze hanteren voor het correct vergoeden naar aanleiding van de uitspraken van de rechter. Vergoedt jouw zorgverzekeraar gewoon het gehele factuurbedrag (bijvoorbeeld als je een restitutieverzekering hebt), betaal dan gewoon de rekening aan Karmenta (zie stap 6).
Vergoedt jouw zorgverzekeraar echter niet het gehele bedrag van Karmenta's factuur? Vul dan het online aanvraagformulier voor Karmenta's coulanceregeling in op deze website. Hierop vul je alle gegevens van je factuur in en ook moet je het declaratieoverzicht van je zorgverzekeraar uploaden. Anky Buijs, en haar collega's op de zorgadministratie, zullen je aanvraag beoordelen en je informeren. Ze zijn ook bereikbaar via
Vraag de coulance aan binnen de betaaltermijn van de zorgnota (30 dagen), anders kan de coulance-aanvraag worden afgewezen.
Met het aanvraagformulier voor de coulanceregeling van Karmenta, geef je tevens toestemming aan Karmenta om namens jou het niet correcte (onvergoede) bedrag van je factuur bij jouw zorgverzekeraar te claimen.
Anky Buijs beoordeelt je declaratieoverzicht en zal je een e-mail sturen met het bedrag (deel van de rekening) dat je nu aan Karmenta moet betalen. Dit zal in ieder geval 80% van de factuur zijn.
Zorgadministratie:
Op de rekening staat het bankrekeningnummer van Karmenta. Je betaalt het bedrag dat je van onze zorgadministratie hebt gekregen op het bankrekeningnummer van Karmenta. Vermeld bij je betaling ook het nummer van je rekening (factuurnummer).
Je hebt Karmenta in het online coulance-aanvraag formulier toestemming gegeven om het onvergoede deel bij jouw zorgverzekeraar te gaan vorderen. Karmenta bundelt deze vorderingen per zorgverzekeraar en zal, eventueel met behulp van een advocaat, of gezamenlijk met andere klinieken, stappen gaan ondernemen om het niet correct en onrechtmatige vastgesteld onvergoede deel van Karmenta factuur alsnog terug te krijgen van uw zorgverzekeraar. Dit kan enige tijd duren, maar we rekenen hierbij op de welwillende medewerking van de zorgverzekeraars...
Karmenta houdt per factuur en per patient bij welke vergoeding we uiteindelijk hebben ontvangen van de zorgverzekeraars. Ook houden we bij hoeveel jij als verzekerde al van je zorgverzekering vergoed had gekregen. Jij hebt ten minste al 80% van de factuur betaald, dus als Karmenta de vergoeding voor jouw factuur ontvangen heeft van jouw zorgverzekeraar, zullen we jouw informeren en jou terugbetalen (crediteren) tot maximaal 80% van het factuurbedrag.
Anky Buijs helpt je graag. Zij is telefonisch bereikbaar op dinsdag, woensdag en donderdag van 13:00 - 17:00 uur op telefoonnummer: 073 - 7200 993 of via e-mail op
Betaalt u uw zorgnota niet, die u van Karmenta hebt ontvangen, dan horen wij natuurlijk graag van u wat de reden hiervoor is. We spreken eventueel een betaalregeling met u af. Betaalt u ook niet na het overleg, of verhinderd u dat er overleg kan plaatsvinden, dan zullen wij u een aanmaning sturen. Reageert u daar ook niet op (binnen de wettelijke 14 dagen) dan dragen wij onze nota over aan Medicas, een gespecialiseerd bureau voor het innen van zorgnota's. Zij zullen extra kosten in rekening brengen, die u bovenop onze zorgnota zal moeten betalen. Uiteraard gaan we ervan uit dat onze patienten het nooit zover laten komen en hun nota op tijd betalen. Lees hier meer over het aanmaningstraject en het incassobureau Medicas.
![]() |
Bel vrijblijvendop 073 - 7200 993 |
![]() |
Stel je vraag
|
073 - 7200 993 |
En met koffie in de wachtruimte! Je vindt ons midden in Brabant, niet ver van 's-Hertogenbosch en Eindhoven, 10 minuten rijden van de A2 en met ruimschoots voldoende (gratis) parkeerplaatsen.
Telefoon : 073 - 7200 993
Fax : 073 - 7200 908
e-mail :
08:30 - 12:30 uur
13:30 - 17:00 uur
(di, woe, do)
08:30 - 17:00 uur
Karmenta - Specialistische praktijk voor de vrouw
Steeg 6
Schijndel
Karmenta - Specialistische praktijk voor gynaecologie en urologie
Cereslaan 2-M
5384 VT HEESCH