Karmenta plaatst vrouwen in hun kracht 073 - 7200 993
Karmenta plaatst vrouwen en mannen in hun kracht

                      Nieuws     Login Portaal     Maak een afspraak:  073 - 7200 993

Verwijzen naar Karmenta is eenvoudiger geworden

Verwijzen naar Karmenta is eenvoudiger geworden

zondag, 09 jun 2024

Artsen hebben veel administratieve taken. Teveel volgens velen, want het is tijd die niet aan de zorgverlening besteed wordt. Het ministerie van VWS maakt werk van het verder verminderen van administratieve regeldruk in de zorg, onder andere met het programma [Ont]Regel de Zorg. Ook bij Karmenta richten we ons liever op de zorg dan op de administratie. En onze patienten kunnen hierdoor eenvoudiger bij Karmenta terecht.

Opnieuw verwijzen voor een andere klacht?

Als huisartsen naar Karmenta een verwijzing hebben gestuurd voor een klacht, dan hoeft er niet (zoals vroeger) een nieuwe verwijzing gemaakt te worden voor een andere klacht binnen hetzelfde medisch specialisme.

Dit is de [ont]regel:

8. Is een nieuwe verwijzing van de huisarts noodzakelijk als de medisch specialist bij een patiënt een andere zorgvraag constateert, dan de zorgvraag waarvoor initieel is verwezen?

Nee, als een patiënt onder behandeling is van een specialist en tijdens een consult wordt een nieuwe zorgvraag geconstateerd, dan mag de specialist naar zichzelf of een andere specialist verwijzen. Dit dient vastgelegd te worden in het medisch dossier en per brief aan de huisarts gemeld te worden. Wanneer een patiënt thuis nog meer klachten ervaart die niet in relatie staan tot de zorgvraag waarvoor hij/zij in het ziekenhuis of de kliniek wordt behandeld, dan moet de patiënt naar de huisarts voor een nieuwe verwijzing.

Wat betekent dat voor jou als patient bij Karmenta?

Als je in het overleg tijdens het spreekuur met je medisch specialist samen tot de conclusie komt dat je ook een andere klacht hebt, dan de klacht waarvoor je huisarts je naar Karmenta stuurde, dan hoeft je huisarts voor die nieuwe klacht géén nieuwe verwijzing meer te maken, dat was vroeger administratief omslachtig. De medisch specialist van Karmenta kan nu verwijzen naar zichzelf voor die andere klacht, of naar een andere medisch specialist, binnen of buiten Karmenta. We informeren je huisarts hierover wel natuurlijk. En, (let op!) in de meeste gevallen zal er een nieuwe DBC gestart worden voor de nieuwe klacht, en dus ook nieuwe kosten. Lees hier hoe het werkt met de vergoeding door je zorgverzekering.

Heb je een verwijzing naar het ziekenhuis, maar ga je liever naar Karmenta? Dan hoeft er géén nieuwe verwijzing gemaakt te worden (zoals vroeger)

Dit is de [ont]regel:

20. Is een nieuwe verwijzing nodig wanneer een patiënt naar een ander(e) ziekenhuis of kliniek wil voordat het zorgtraject gestart is?

Nee, op het moment dat een huisarts een verwijzing heeft gemaakt naar ziekenhuis/kliniek A en een patiënt wil vóórdat het zorgtraject is gestart (bijvoorbeeld vanwege een lange wachttijd) naar ziekenhuis/kliniek  B dan hoeft de huisarts geen nieuwe verwijzing te sturen. Ziekenhuis/kliniek B kan de behandeling starten op grond van de oorspronkelijke verwijzing naar ziekenhuis/kliniek A, er is geen nieuwe verwijzing nodig die specifiek gericht is aan ziekenhuis/kliniek B. De patiënt kan met een digitale verwijzing of met een papieren verwijzing een afspraak maken in ziekenhuis/kliniek B.

Wat betekent dat voor jou als patient bij Karmenta?

Als je huisarts je verwijst naar het ziekenhuis, kan je ervoor kiezen om naar Karmenta te gaan, bijvoorbeeld omdat de wachttijd bij Karmenta korter is dan in het ziekenhuis. Je huisarts hoeft dan geen nieuwe verwijzing (naar Karmenta) te maken, je kunt met de verwijzing naar het ziekenhuis bij Karmenta terecht. Wel zullen we de verwijsbrief (met je medische voorgeschiedenis) graag ontvangen, dus wellicht vragen we je daarom of bij de assistent van je huisarts. En, (let op!), de vergoeding bij Karmenta kan anders zijn dan bij het ziekenhuis, omdat we nog niet met alle zorgverzekeraars een contract hebben. Lees hier hoe het werkt met de vergoeding door je zorgverzekering.  

[Ont]Regel de Zorg?

Lees hier meer over de administratieve vereenvoudigingen bij de verwijzingen van [Ont]Regel de Zorg:

https://www.ordz.nl/verwijsafspraken

 

We zitten midden in Brabant en ontvangen je met plezier

Tijdelijk helaas zonder koffie in de wachtruimte, de espressomachine is defect, maar binnenkort weer met koffie in de wachtruimte! Je vindt ons midden in Brabant, niet ver van 's-Hertogenbosch en Eindhoven, 10 minuten rijden van de A2 en met ruimschoots voldoende (gratis) parkeerplaatsen.

Medisch Centrum Schijndel

Bezoekadres

Telefoon : 073 - 7200 993
Fax : 073 - 7200 908
e-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Telefonisch bereikbaar

  • Afspraken :

    08:30 - 12:30 uur

  • Zorgadministratie :

    13:30 - 17:00 uur
    (di, woe, do)

Openingstijden

  • Werkdagen :

    08:30 - 17:00 uur

  • Lunch
    12:30 - 13:00 uur