Nieuws Login Portaal Maak een afspraak: 073 - 7200 993
Elke zorgverzekeraar heeft een afdeling wachtlijstbemiddeling (of zorgadvies) om je als verzekerde te helpen als je lang op je zorg moet wachten. De medewerkers van deze afdelingen verwijzen je ook graag naar Karmenta, want daar kan je snel terecht. Alle zorgverzekeraars zijn deze week een informatiecampagne gestart om patienten op deze mogelijkheid te wijzen.
Bij veel ziekenhuizen zijn de wachtlijsten momenteel lang. Toch stuurt jouw zorgverzekeraar jou bij voorkeur naar een ziekenhuis waarmee ze een contract gesloten hebben.
Maar als de wachttijd te lang wordt (langer dan 4 weken ongeveer, daar zijn Treek-normen voor) dan moet jouw zorgverzekeraar je een alternatief aanbieden, in jouw regio. Daarvoor moet je om wachtlijstbemiddeling vragen bij je zorgverzekeraar. Lukt het niet om binnen de Treek-normen een behandeling bij een gecontracteerde ziekenhuis te vinden, dan faalt de wachtlijstbemiddeling van jouw zorgverzekeraar. Jouw zorgverzekeraar kan dan helaas niet aan de zorgplicht voldoen. Jouw zorgverzekeraar kan je dan ook naar een zorgaanbieder doorverwijzen waar ze geen contract mee hebben gesloten. Zoals Karmenta. Dat doen veel zorgverzekeraars dus ook regelmatig. Op die manier kan je zorgverzekeraar toch voldoen aan de wettelijke zorgplicht en dat is belangrijk want daar heb jij als patient recht op.
Karmenta heeft met de meeste zorgverzekeraars nog geen contract. Als de afdeling wachtlijstbemiddeling van jouw zorgverzekeraar je naar Karmenta verwijst dan moeten ze ook 100% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoeden (en dus niet de 75% zoals bij de meeste Natura-polissen). Veel patienten weten dit niet, en de medewerkers van de zorgverzekeraars ook niet altijd. Toch is het wel logisch, want door jou als patient naar een niet-gecontracteerde kliniek zoals Karmenta te verwijzen kan jouw zorgverzekeraar toch voldoen aan de wettelijke zorgplicht. En daar heb jij als verzekerde recht op.
Veel zorgverzekeraars doen dit niet standaard, dus je zult er als verzekerde bij jouw zorgverzekeraar zelf om moeten vragen dat ze dit schriftelijk aan je bevestigen. Je zult ook zelf bij jouw zorgverzekeraar ervoor moeten zorgen dat je die 100% vergoeding krijgt als je de zorgnota van Karmenta hebt ingediend bij jouw zorgverzekeraar voor declaratie. Zeer waarschijnlijk zal je dan daarna niets meer hoeven bij te betalen bij je behandeling bij Karmenta, daarvoor heeft Karmenta een coulance-regeling. Laat het onze zorgadministratie dus weten als je in aanmerking komt voor 100% vergoeding, dan regelen we dat netjes voor je.
Zorgverzekeraars Nederland (waar alle zorgverzekeraars bij aangesloten zijn) heeft deze week een informatiecampagne gestart om patienten in de wachtkamer van de huisarts te wijzen op deze mogelijkheden.
Lees daar hier meer over op de website MijnZorgverzekeraar.nl. Er is ook een brochure.
Ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderstreept het belang van de zorgplicht van de zorgverzekeraars:
Afpraak makenop 073 - 7200 993 |
|
Stel je vraagvia e-mail |
|
073 - 7200 993 |
Tijdelijk helaas zonder koffie in de wachtruimte, de espressomachine is defect, maar binnenkort weer met koffie in de wachtruimte! Je vindt ons midden in Brabant, niet ver van 's-Hertogenbosch en Eindhoven, 10 minuten rijden van de A2 en met ruimschoots voldoende (gratis) parkeerplaatsen.
Telefoon : 073 - 7200 993
Fax : 073 - 7200 908
e-mail :
08:30 - 12:30 uur
13:30 - 17:00 uur
(di, woe, do)
08:30 - 17:00 uur
Karmenta - Specialistische praktijk voor de vrouw
Steeg 6
Schijndel
Karmenta - Specialistische praktijk voor gynaecologie en urologie
Cereslaan 2-M
5384 VT HEESCH